Veel gestelde vragen.

Wat is het verschil tussen een 0800 en een 0900 nummer?

Een 0800 nummer is gratis voor de beller. Bij een 0900 nummer betaalt de beller een tarief, dat kan variëren van €0,00 tot €1,- per minuut of €1,40 per gesprek.

Hoe zoek ik een beschikbaar nummer?

Op de meeste pagina's van onze website vindt u een zoekbalk waarmee u op dit moment beschikbare nummers kunt opzoeken en vastleggen. U kunt zoeken op naamnummer (0800-UWNAAM bijv.), of op een mooi nummer (0800-1234567). In de zoekbalk kunt u naar wens dus een getal of woord invullen. Als alternatief kunt u er ook voor kiezen een lijst met op dit moment beschikbare nummers te browsen. U kunt dit doen op de product pagina's voor 0800, 0900, 088 of 085 nummers. Veel zoekplezier!

Wat is een naamnummer? Hoe werkt naambellen?

Naambellen is bellen met de letters op de telefoon. Zo worden letters in een woord "vertaalt" naar een nummer. Het cijfer ‘2’ staat bijvoorbeeld voor a, b of c. Een voorbeeld van een naamnummer is 0800Pro-telecom, dat op deze manier vertaalt naar 0800-2353227. Naamnummers zijn dus nummers die begrijpelijk en dus makkelijk te onthouden zijn.

Wat is het verschil tussen korte (4-cijferige) en lange (7-cijferige) servicenummers?

Korte nummers zijn makkelijker te onthouden dan lange nummers. Maar omdat er maar een beperkt aantal 4-cijferige nummers beschikbaar zijn, had de ACM (voorheen de OPTA) aan het gebruik van deze nummers extra voorwaarden verbonden. In de praktijk betekende dit dat deze nummers uitsluitend konden worden ingezet als uw bedrijf veel belminuten genereerde. Deze extra voorwaarden zijn echter niet langer van toepassing en het aanvragen van korte nummers is nu net zo makkelijk en aan dezelfde voorwaarden gebonden als dat van lange nummers. Omdat korte nummers makkelijk te onthouden zijn, zijn ze extra aantrekkelijk. Welke nummers beschikbaar zijn als korte of lange nummers is vastgelegd in het nummerplan.

Kan een 0800 of 0900 nummer ook gebeld worden vanuit het buitenland?

Een servicenummer is een nationaal aankiesbaar nummer. Het is dus niet te bellen vanuit het buitenland. Wilt u ook buitenlandse bellers te woord staan, dan kunnen wij in de door u gewenste landen een nationaal (service)nummer regelen. Kijkt u eens in onze internationale nummershop welke nummers wij op dit moment uit voorraad kunnen leveren, of neemt u gerust eens contact met ons op.

Wat is het maximum tarief voor een servicenummer?

Een 0800-nummer is altijd gratis voor de beller. Voor een 0900-nummer geldt een maximum tarief van €1,- per minuut of €1,50 per gesprek. Een uitzondering is servicenummers die gebruikt worden voor klantenservice, daar geldt een maximum tarief van €1,- per gesprek. Voor 085 en 088-nummers geldt dat bellen naar deze nummers niet meer kost dan het lokaal tarief.

Wat doet de ACM (voorheen OPTA)?

De ACM (voorheen OPTA) is de door de overheid aangewezen beheerder en toezichthouder van telefoonnummers, inclusief alle servicenummers. Ook wanneer u uw nummer bij de Belfabriek aanvraagt, wordt het nummer — op uw naam — geregistreerd bij de ACM. Hierdoor blijft het nummer altijd uw eigendom. De ACM registreert uw nummer, maar de Belfabriek voert de dienst uit. Wij zorgen ervoor dat alle telefoontjes vlekkeloos op de door u gewenste plaats in uw organisatie binnenkomen. Voor deze dienst brengt de ACM kosten in rekening bij de nummerhouders.

Is bellen naar 0800 nummers altijd gratis?

Ja, bellen naar een 0800 nummer is altijd gratis. Bij het bellen vanaf een mobiel nummer naar een 0800 nummer worden er door de netwerkbeheerder echter extra kosten in rekening gebracht. De eigenaar van een 0800 nummer kan er daarom voor kiezen mobiel bellen naar een 0800 nummer te blokkeren.

In wat voor blokken worden 088-nummers toegekend?

De ACM (voorheen OPTA) is de door de overheid aangewezen beheerder en toezichthouder van telefoonnummers, inclusief alle servicenummers. Ook wanneer u uw nummer bij de Belfabriek aanvraagt, wordt het nummer — op uw naam — geregistreerd bij de ACM. Hierdoor blijft het nummer altijd uw eigendom. De ACM registreert uw nummer, maar de Belfabriek voert de dienst uit. Wij zorgen ervoor dat alle telefoontjes vlekkeloos op de door u gewenste plaats in uw organisatie binnenkomen. Voor deze dienst brengt de ACM kosten in rekening bij de nummerhouders.